Fang øjeblikket
Sådan lyder det fra den norke fotograf Eskil Roll, som har mange års erfaring som professionel fotograf med fokus på arkitektur og bygninger, udefra og indefra.
Han ved om nogen, at et billede ikke bare er et billede. Der ligger hver gang valg og overvejelser bag. På den måde er fotografi også en fortolkning. Så hvordan holder man en samvittighedsfuld balance mellem afbildning og fortolkning?
-Jeg ønsker at fremstille arkitektur ærligt og upoleret. Med fokus på de materielle kvaliteter. Det er vigtigt at finde tidspunkter med godt lys. Og øjeblikke med færrest mulige visuelle forstyrrelser. Så man får det bedste udgangspunkt for efterarbejdet i Photoshop, siger Eskil Roll, og fortsætter:
-For mig er det også vigtigt ikke at bruge for meget vidvinkel, da det forvrænger bygningens proportioner. I efterarbejdet er det centralt at afbalancere lys og mørke områder af billedet. Rette linjer ud. Fjerne uønskede elementer som skader, pletter og snavs. I det endelige resultat er det den vide balance og udsnittet, der er den endelige finish, som gør den store forskel.
Vejr, styring, modlys – og Photoshop
Men hvorfor er solafskærmning interessant at fotografere? Hvordan få den til at indgå naturligt som en del af et bygnings-, interiør- eller arkitekturfotografi?
-Noget af det interessante ved at fotografere solafskærmning og bygninger sammen er, at man må arbejde med vejret. Nogle gange er der behov for sol, hvis der er tale om automatiske systemer uden mulighed for styring. Det kan være udfordrende at planlægge her i Norden pga. ustabilt vejr, siger Eskil Roll.
Der også et udfordrende fototeknisk element i at fotografere solafskærmning og gardiner indendørs. Der er ofte modlys. Så laver jeg flere eksponeringer pr. billede og bruger en del tid på efterarbejdet i Photoshop. Når resultatet bliver godt, så er dét en tilfredsstillende proces.