DET GLADE VANVID

Klassisk håndværk på menuen.

0 / 0

Bygherre: Det Glade Vanvid Arkitekt
Indretning & design: JDH-BYG
Levering: 2021

Gardiner og gastronomi

Den rette stemning er mindst lige så vigtig som retterne på menukortet. Når man træder ind på Det Glade Vanvids københavnske flagskibsrestaurant mødes man derfor af en majestætisk trappe og en markant gardinbue, der udgør restaurantens helt centrale ankerpunkt.

Arkitekt Simon Sjøgaard har været hovedansvarlig for design og indretning af en række af restaurantens afdelinger: “For mig handler det om at skabe en fortælling. En stemning. En identitet og en sammenhængende oplevelse for gæsterne. Det er på en måde en hyldest til håndværket, til detaljen og perfektionen. Alt sammen for at skabe harmoniske, rolige og ens, men også ret forskellige udgaver af Det Glade Vanvid”.

“Først mødes man af et langt, tungt og rundet gardin over de niveauforskelle, som trappens fald giver, og gardinet gennemskæres af en markant messingportal. Gardinet følger trappetrinnene helt præcist trods de varierende niveauer, hvilket selvfølgelig var en udfordring at udføre. Men det lykkedes fint i kraft af det gode samarbejde.”

Detaljerne i helheden

Det er Fischer Gardiner, der har opmålt, skræddersyet og monteret restaurantens ikoniske gardiner. 130 meter tekstiler af Kvadrat Melange Nap samt 20 meter specialbukkede gardinprofiler og 20 meter af stoffet College fra JAB i den bageste del. For ikke at glemme en specialløsning til akustiklofterne.

Ifølge Simon Sjøgaard passer netop disse gardiner godt ind i fortællingen og hele stemningen med sin rolige, mørke og tilsyneladende ensartede tone. Kommer man helt tæt på, rummer gardinets tekstiler i virkeligheden alle farver:

Det er et eksempel på styrken i detaljen. Man skal selvfølgelig tænke i helheder, æstetisk, designmæssigt og funktionelt.

“Når man ser arkitekturen og designet helt tæt på, så træder de små detaljer og forskelle frem. Det er vigtigt at nørde det hele rigtig meget, tænke tingene i dybden.”

“Det gælder hele restauranten og ikke mindst indgangspartiet med gardinerne. Det må godt gemme på lidt. Det rumskabende er vigtigt. Der skal være en signatur, og med bueformerne skaber vi nye rum i rummet,” siger Simon Sjøgaard.

Solidt håndværk, præcision og tæt samarbejde

Den næsten majestætiske trappe omfavnet af den markante gardinbue  er ikke nødvendigvis kompleks videnskab eller stor kunst. Det er snarere et udtryk for solidt håndværk, høj præcision og tæt samarbejde mellem parterne:

“Kunststykket er at få så relativt en svær løsning til at lykkes som helhed. Men det er jo ikke raketvidenskab. Det er altid et teknisk og praktisk håndværk, der forudsætter præcision og et tæt samarbejde mellem arkitekten og os,” fortæller Brian Kjær fra Fischer Gardiner, og fortsætter:

“Arkitekten leverede tegningerne, og derefter målte vi op efter bedste evne. Det kan være vanskeligt, og trappen fandtes f.eks. slet ikke endnu under opmålingen. Men i praksis løste vi det ved at bestille så meget hjem som muligt. Så kunne vi tegne buen op og ramme de steder, hvor stoffet skulle syes sammen.”

“Det er jo ikke et glat gardin, stoffet folder. Og så siger man som tommelfingerregel ”rynker x2”, dvs. at folderne tager halvdelen af stoffet. Samtidig med at faldet ned ad trappetrinnene skal været meget præcist, så stoffet har præcis samme afstand på de to cm ned til gulvet hele vejen.”

Omhu, forskelle og kontraster

Også andre delelementer har krævet skræddersyede løsninger. F.eks. har Fischer Gardiner lavet specialkonstruerede beslag til akustiklofterne, så de kunne føres gennem skummet op til træforskallingen i loftet. Det er med andre ord en gennemført indretning helt ned i hver detalje, og for Simon Sjøgaard er det ingen tilfældighed:

“Der skal være en rolig og sammenhængende linje, men også forskelle og omhu for detaljen. I Kbh. K er det indgangspartiet, der får restauranten til at skille sig ud. Her findes rotunden og den rundede form med gardiner, der definerer rummet og omkranser det.”

“Gardinet ved indgangspartiet er tænkt som et fast gardin, mens gardinet omkring det runde bord er gående. Her kan restauranten derfor vælge enten at skabe en mere intim oplevelse for gæster i den nederste del eller åbne op, så gæsterne på øverste niveau får et dybt kig ned mod velkomstområdet og gardinet ved indgangen.”

“Dertil kommer mødet mellem få, men forskelligartede materialer. Messing er gennemgående, og i kombination med bl.a. egeplankerne og gardinerne skaber det en forskel i taktilitet. Det er ikke selve materialerne, men stemningen og detaljerne, det handler om. Det er forskelligt eller uens, men alligevel harmonisk og sammenhængende, påpeger Simon Sjøgaard.”

PRODUKTER I DENNE LØSNING

Vil du kontaktes af en rådgiver?

Om du er privat eller professionel, vil vi altid gerne tage en uforpligtende snak om dit projekt. Udfyld formularen herunder og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Ellers er du altid velkommen til at ringe til os på 7015 4055.

SE FLERE CASES