Udvendig solafskærmning
Forår, høj himmel - og solafskærmning
Lyset bryder frem. Varmere temperaturer melder deres ankomst. Heldigvis. Men det betyder samtidig også udfordringer med indeklimaet.
For den enkelte virksomhed er det endda ofte overraskende nemt og lavpraktisk selv at komme i gang. Det handler om at finde tilbage til rødderne i en ny version: -Vi skal genopfinde gamle dage. I en digital kontekst. Virksomhederne skal først og fremmest skifte mindset fra skrald til ressourcer. Her er vi uerfarne i vores tid, mener CEO hos Upcycling Forum.
Ambitionerne er til at få øje på hos Upcycling Forum, når det gælder grøn forretning, genanvendelse og upcycling for morgendagens erhvervsliv:
• Vi skal genopfinde gamle dage. I en digital kontekst. Virksomhederne skal først og fremmest skifte mindset fra skrald til ressourcer. Her er vi uerfarne i vor tid, mener CEO Rasmus Falkenberg.
Ambitionerne er til at få øje på hos Upcycling Forum, når det gælder grøn forretning, genanvendelse og upcycling for morgendagens erhvervsliv:
• Vi skal genopfinde gamle dage. I en digital kontekst. Virksomhederne skal først og fremmest skifte mindset fra skrald til ressourcer. Her er vi uerfarne i vor tid, mener CEO Rasmus Falkenberg.
Med historien og domkirken som nær nabo. Under skrå taghældning og fritlagte bjælker. I et åbent og rustikt kontorlandskab med begrænsede rumlige rammer målt i m2. Her holder Upcycling Forum til.
Men det er ikke begrænsede eller bagudskuende visioner, der fylder luften i lokalet her. Tværtimod. Udsigten er fremadrettet og retningen en ny genvej til genanvendelse og upcycling.
Det er en klar bevidsthed om vigtigheden af at finde en balance mellem historiens kvaliteter, digitale muligheder og fremtidens ressourcepotentialer, når vi nu alligevel skal imødegå klodens uomgængelige klimaudfordringer:
• Vi har alle sammen en kæmpe udfordring med klima, CO2-udledning og materialespild, og jeg har ikke knækket nødden. Men den kan løses, siger Rasmus Falkenberg over en kop kaffe i husets rå mødelokale med gule stole af genanvendte materialer.
Læs også: Et modsvar til energipriser på himmelflugt
• Vi har gjort det før. Førhen genbrugte vi alt, men velstand og befolkningstilvækst har overflødiggjort det i nyere tid. Derfor skal vi genopfinde gamle dage i en digital kontekst og først og fremmest skifte mindset fra spild til kommerciel forretningsudvikling.
Som stifter af virksomheden tilbage i 2019, med en baggrund som industriel designer og med 20 års erfaring inden for produktudvikling og innovationsprocesser har han rig erfaring på området, tænder på innovationsdelen og mærker fortsat en indignation over spild.
For lavpraktik og digitalt er ikke hinandens modsætninger, og vi kan lære af historien, mener Rasmus Falkenberg, der ser Upcycling Forum som et slags tilkoblet datingbureau mellem restmaterialer og forretningsudvikling.
Hos Upcycling Forum er kerneproduktet netop en digital platform, hvor virksomheder fra forskellige brancher kan skabe netværk, indgå i partnerskaber på tværs af brancher og mødes om en ny tids forretningsmodel.
En model, der gør det muligt at omsætte grøn strategi til konkurrencedygtig handlekraft. Og det kan foregå på måske overraskende enkel vis, hvis man som virksomhed reelt ønsker at føre bæredygtighed ud i livet:
• Man behøver ikke slå alt for store brød op i starten. Det handler om at gå fra FN’s Verdensmål til hvordan, man så gør det med en helt lavpraktisk tilgang. Begynd med et pilotprojekt og gør det til en naturlig del af virksomheden, siger Rasmus Falkenberg.
Her begynder historien. Om et nyt mindset og meningsfyldte samarbejder. Om behovet for at kortlægge og få overblik over sin virksomheds potentiale inden for rest- og returmaterialer, genanvendelse og upcycling.
• Lav nogle benspænd fra starten. Definér nogle materialer, som man VIL bruge til det. Og start f.eks. med at tænke i, om man kan genbruge eller upcycle restmaterialer, der ellers ligger og svømmer i vand som ren spild på bunden af virksomhedens containere.
Rasmus Falkenberg påpeger samtidig, at det er decideret risikabelt for en virksomhed, hvis den ikke ændrer mindset i tide og ser forretningsudvikling i genanvendelse og upcycling til andre produkter og løsninger.
Bliver en del af den cirkulære kæde. Tænker langsigtet. Får kortlagt og skabt et overblik over restmaterialerne. Tænker genanvendelse og upcycling af materialer ind helt fra start i alle processer, produkter og projekter:
• Det kræver jo mod at ændre sit mindset. Men det SKAL virksomhederne i dag. Det handler ganske enkelt om nødvendig forretningsudvikling. Det kan også komme på tale at lægge noget over på producenternes skuldre, siger Rasmus Falkenberg, og fortsætter:
• Det sker f.eks. allerede i Frankrig, hvor producenterne nogle steder skal tage produkterne tilbage efter endt brug i Take Back-løsninger. Det kan blive en omkostning, hvis man ikke gør det rigtigt, og det kan blive dyrt at udlede CO2, når der nu kommer højere krav. På den måde kan upcycling blive den nye bitcoin.
Læs også: Fra Covid til ny dagligdag i klasselokalet
Fra bæredydighed til bæredygtighed
En af de store udfordringer i en sektor som byggeriet er netop, at branchen står for 30% af verdens CO2-udledning. Det har en stor politisk bevågenhed. Samtidig med, at verden over de næste 40 år skal bygge lige så meget som over de foregående 4.000 år. Intet mindre. Det skal der findes brugbare løsninger på.
Genanvendelse og upcycling er derfor også en del af vejen væk fra det, man kunne kalde bæredydighed. Den lidt frelste, bedrevidende version, der mest blev brugt til at slå andre i hovedet med. For kloden og virkeligheden kalder. Og det sender os retur til dét, der er overskriften på denne artikel:
• Det er en bevægelse fra hippiepallemøbler og måske frelsthed til en generel accept af kommerciel, grøn forretningsudvikling. Fordi det er god forretning og samtidig bidrager til et mindre CO2-fodaftryk. Vores ambition er da også at være en central platform på området i Europa inden for de næste 3-5 år.
• Som sagt er det først og fremmest et mindset, der skal ændres i bl.a. erhvervslivet via en egentlig ret lavpraktisk indsats. Fordi et cirkulært mindset både er nødvendig og en god forretningsmodel for bl.a. byggeri, industri, service, arkitekter, designere og ingeniører, slutter Rasmus Falkenberg.
250 virksomheder, herunder Fischer Group A/S med fokus på bl.a. overskudstekstiler, har i skrivende stund meldt sig under fanerne som medlemmer af Upcycling Forums platform med adgang til projektværktøjer.
Det er nu desuden muligt at bruge Upcycling Forum App udviklet i samarbejde med Trifork, som står bag bl.a. Mobile Pay og Nem ID. En app, der skal gøre det let for medlemmer at kortlægge virksomhedens potentiale med restmaterialer. Og ideelt gøre dem synlige og tilgængelige for andre i fremtidens vindue til en både bæredygtig og økonomisk sund forretning.
Om du er privat eller professionel, vil vi altid gerne tage en uforpligtende snak om dit projekt. Udfyld formularen herunder og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Ellers er du altid velkommen til at ringe til os på 7015 4055.