Gourmet, gardiner & Det Glade Vanvid

Mød folkene bag indretningen af restaurant Det Glade Vanvid i København med få materialer, detaljebevidsthed og ikoniske gardiner. En fortælling om visuel identitet, harmonisk forskellighed og ikke mindst klassisk, godt håndværk står på menuen.

April 2022

Med visioner i hovedet og hænderne skruet rigtigt på, så kan det hele lykkes. Mød folkene bag indretningen af Det Glade Vanvid. En fortælling om visuel identitet, harmonisk forskellighed og ikke mindst klassisk, godt håndværk står på menuen.

 

SE HELE ARTIKLEN I MAGASINFORMAT HER

 

En helstøbt restaurantoplevelse. Sådan lyder den spiselige ambition fra de initiativrige brødrene Koch bag Det Glade Vanvid. Og det er på mange måder det vingefang, som indretningen og designet af lokalerne flyver under:

 

EN HYLDEST TIL HÅNDVÆRKET

• For mig handler det om at skabe en fortælling. En stemning. En identitet og en sammenhængende oplevelse for gæsterne. Det er på en måde en hyldest til håndværket, til detaljen og perfektionen. Alt sammen for at skabe harmoniske, rolige og ens, men også ret forskellige udgaver af Det Glade Vanvid.

 

Sådan falder ordene fra JDH-BYGs arkitekt Simon Sjøgaard, der har været hovedansvarlig for design og indretning af en række af restaurantens afdelinger. Det Glade Vanvid er ganske vist restauranter med en klar, gennemgående linje og ensartethed. Men hvert enkelt spisested er samtidig også egenrådige udgaver af konceptet drysset ud over landets største byer med generøs og højst detaljebevidst hånd.

 

GARDINER I EN GASTRONOMISK HISTORIE

Også gardiner hører hjemme og indtager en væsentlig rolle i den gastronomiske fortælling. Gardiner sætter ofte et afslappet, trygt og hjemligt fingeraftryk. Og i Det Glade Vanvid version København sætter gardinerne i høj grad præg på velkomstpartiets stemning og rumlighed:

 

• Det er flagskibsrestauranten med en fremragende placering nær Højbro Plads, hvor 150 gæster typisk står i kø uden for, indtil dørene åbner kl. 18:30. Her bliver rummet defineret af de to buer i indgangsdelen, siger Simon Sjøgaard, og fortsætter:

 

• Først mødes man af et langt, tungt og rundet gardin over de niveauforskelle, som trappens fald giver, og gardinet gennemskæres af en markant messingportal. Og længere inde en zone omkring et rundt bord ligeledes omfavnet af et buet og her 4.5 m højt gardin, som går fra loftet og ned til to cm over gulvet.

 

• Gardinet følger trappetrinnene helt præcist trods de varierende niveauer, hvilket selvfølgelig var en udfordring at udføre. Men det lykkedes fint i kraft af det gode samarbejde.

 

STYRKEN I DETALJER

Det er Fischer Gardiner, der har opmålt, skræddersyet og monteret restaurantens ikoniske gardiner. 130 meter tekstiler af Kvadrat Melange Nap samt 20 meter specialbukkede gardinprofiler og 20 meter af stoffet College fra JAB i den bagester del til restauranten i Kbh. K foruden en specialløsning til akustiklofterne.

 

Ifølge Simon Sjøgaard passer netop disse gardiner godt ind i fortællingen og hele stemningen med sin rolige, mørke og tilsyneladende ensartede tone. Men hvis man kommer helt tæt på, så rummer gardinets tekstiler i virkeligheden alle farver:

 

• Det er et eksempel på styrken i detaljen. Man skal selvfølgelig tænke i helheder, æstetisk, designmæssigt og funktionelt. Helheden skal fungere. Men så har detaljerne også en stor styrke. Her får man en forskellig oplevelse, alt efter hvor man er, siger Simon Sjøgaard, og uddyber:

 

• Når man ser arkitekturen og designet helt tæt på, så træder de små detaljer og forskelle frem. Det er vigtigt at nørde det hele rigtig meget, tænke tingene i dybden.

 

• Det gælder hele restauranten og ikke mindst indgangspartiet med gardinerne. Det må godt gemme på lidt. Det rumskabende er vigtigt. Der skal være en signatur, og med bueformerne skaber vi nye rum i rummet, siger Simon Sjøgaard.

 

Læs også: Akustik, lys og luft skal understøtte arkitekturen

 

Læs også: Akustikgardiner til Musikkens Hus

VISION OG HÅNDVÆRK FREM FOR RAKETVIDENSKAB

Den næsten majestætiske trappe omfavnet af den markante gardinbue udgør et centralt ankerpunkt i restauranten. Området er også et eksempel på, at vi ikke nødvendigvis taler kompleks videnskab eller stor kunst. Det er også igen et udtryk for solidt håndværk, høj præcision og tæt samarbejde mellem parterne:

 

• Kunststykket er at få så relativt en svær løsning til at lykkes som helhed. Men det er jo ikke raketvidenskab. Det er altid et teknisk og praktisk håndværk, der forudsætter præcision og et tæt samarbejde mellem arkitekten og os, fortæller Brian Kjær fra Fischer Gardiner, og fortsætter:

 

• Arkitekten leverede tegningerne, og derefter målte vi op efter bedste evne. Det kan være vanskeligt, og trappen fandtes f.eks. slet ikke endnu under opmålingen. Men i praksis løste vi det ved at bestille så meget hjem som muligt. Så kunne vi tegne buen op og ramme de steder, hvor stoffet skulle syes sammen.

 

• Det er jo ikke et glat gardin, stoffet folder. Og så siger man som tommelfingerregel ”rynker x2”, dvs. at folderne tager halvdelen af stoffet. Samtidig med at faldet ned ad trappetrinnene skal været meget præcist, så stoffet har præcis samme afstand på de to cm ned til gulvet hele vejen.

 

OMHU, FORSKELLE OG KONTRASTER

Også andre delelementer har krævet skræddersyede løsninger. F.eks. har Fischer Gardiner lavet specialkonstruerede beslag til akustiklofterne, så de kunne føres gennem skummet op til træforskallingen i loftet. Det er med andre ord en gennemført indretning helt ned i hver detalje, og for Simon Sjøgaard er det ingen tilfældighed:

 

• Der skal være en rolig og sammenhængende linje, men også forskelle og omhu for detaljen. I Kbh. K er det indgangspartiet, der får restauranten til at skille sig ud. Her findes rotunden og den rundede form med gardiner, der definerer rummet og omkranser det.

 

• Gardinet ved indgangspartiet er tænkt som et fast gardin, mens gardinet omkring det runde bord er gående. Her kan restauranten derfor vælge enten at skabe en mere intim oplevelse for gæster i den nederste del eller åbne op, så gæsterne på øverste niveau får et dybt kig ned mod velkomstområdet og gardinet ved indgangen.

 

• Dertil kommer mødet mellem få, men forskelligartede materialer. Messing er gennemgående, og i kombination med bl.a. egeplankerne og gardinerne skaber det en forskel i taktilitet. Det er ikke selve materialerne, men stemningen og detaljerne, det handler om. Det er forskelligt eller uens, men alligevel harmonisk og sammenhængende, påpeger Simon Sjøgaard.

 

NÅR MAN SKUBBER TIL SIG SELV

Det er ikke det rene vanvid, konceptet og indretningen i restauranterne. Det er i høj grad også praktik, præcision og perfektion. Sund fornuft, kvalitet og godt håndværk – om end måske tilsat et gran glad vanvid:

 

• Jeg har nok en fetich for at give folk en anderledes oplevelse. Såsom indretningen ude på toiletterne. Noget må godt stikke ud. Her i restauranten er elementer som den rundede eller helt cirkulære form en gennemgående markør for helhed. Og designs som den unikke lampe over bordet ved gardinbuerne stikker ud, for det er også ekstremt vigtigt at opnå den helt rigtige belysning af gardinerne. Men generelt er det det enkle og stringente som f.eks. drikkebaren lavet ud af én egeplanke, der slår tonen an.


FLERE RESTAURANTER PÅ VEJ

Forude venter åbningen af endnu en restaurant Det Glade Vanvid. Denne gang i Odense. Og tilgangen er den samme. Dobbeltbundet. For der skal være en klar visuel identitet, stringens og sammenhæng. Ro, harmoni og detaljebevidsthed. Men også noget andet. Noget unikt midt i linjen.

 

• For mig skal det være harmonisk. Roligt. Gastronomi, stemning og arkitektonisk identitet skal spille sammen. Hænge sammen. Ligesom forretningskonceptet gør det på Det Glade Vanvid. Der er ingen spild. Men derimod en bæredygtig og gennemtænkt tankegang, så det er jo ikke steder, der bare går ned efter et halvt års tid, siger Simon Sjøgaard, og afrunder:

 

• Jeg vil gerne hele tiden udfordre. Skubbe til mig selv. Forbedre mig til næste restaurant. Det kræver selvfølgelig, at man har tillid fra kunden – og et godt, tæt samarbejde og synergi med de forskellige parter. Og det har vi haft. Ellers var det aldrig lykkedes så godt.

Vil du kontaktes af en rådgiver?

Om du er privat eller professionel, vil vi altid gerne tage en uforpligtende snak om dit projekt. Udfyld formularen herunder og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Ellers er du altid velkommen til at ringe til os på 7015 4055.